جام‌های طلای ۳ هزار ساله میهمان گیلانیان می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از میزبانی استان برای نمایش ۲ جام طلای سه هزار ساله عمارلو و کلورز به مناسبت روز جهانی موزه ها و پاسداشت هفته میراث فرهنگی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌اریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نشست خبری که به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد، گفت: جام‌های سه هزارساله طلای عمارلو و کلورز که به شماره‌های ۴۳۶۴ و ۴۳۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در روز ۲۹ اردیبهشت در گنجینه بیستون رشت رونمایی و به نمایش گذاشته می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: جام کلورز با ارتفاع ۱۶ سانتیمتر در محلی به همین نام در رستم‌آباد رودبار گیلان با نقش اسب و گردونه مهر و جام عمارلو با ارتفاع بیش از ۱۱ سانتی متر در شهرستان عمارلو با نقش صور فلکی حمله شیر و گوزن یافت شده است که نشان دهنده پیروزی تابستان بر زمستان است. 

او تصریح کرد: این جام‌های سه هزارساله به مدت یک هفته میهمان گیلانیان و علاقه مندان به میراث هزاران‌ساله این سرزمین است. 

جهانی گفت: به مناسبت روز جهانی موزه و پاسداشت هفته میراث فرهنگی ۱۵ پروژه بزرگ گیلان شامل موزه چهارگانه رودبار، بوم گردی، هتل و… با حضور مدیران ارشد کشوری و استانی به بهره برداری می‌رسد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به دستگیری تعدادی از قاچاقچیان اشیای تاریخی در حین مبادله ۶۵ شیء تاریخی مربوط به هزاره نخست پیش از میلاد در لاهیجان اشاره و تصریح کرد: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده ۵۲ قلم از این اشیا اصل هستند. 

۲۸ اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و آغاز هفته پاسداشت میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022401371
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha